GTM-KGGJ8683
top of page

Otydlig kommunikation kostar

Företag har tillgång till alla möjliga kanaler för att nå ut med sitt budskap
Idag har företag alla möjliga kanaler att välja mellan för att nå ut med sitt budskap.

Hemsida, sociala medier, webinarium, nyhetsbrev, event, kundmöten, annonser och kampanjer – både digitala och traditionella. Alla dessa kanaler ger er chansen att äga er berättelse, bygga ert varumärke och skapa nya affärsmöjligheter.


Men hur bra koll har ni egentligen på vad som sägs?

👉 Vet du vad ditt företag faktiskt signalerar i era olika kanaler?

👉 Och hänger kommunikationen ihop över tid och mellan team?

Om du inte kan svara ja på dessa frågor så är du absolut inte ensam. Konsekvent kommunikation i alla kanaler kanske låter lätt. Men i praktiken är det svårt.


När tappade ni tråden?


Det finns många olika orsaker till att man tappar tråden i sin kommunikation. Allt från att företaget saknar ett tydligt och uttalat syfte eller kärnbudskap till att er affärsstrategi och de värden ni skapar inte är tillräckligt förankrade i organisationen.


Då är det lätt att tappa tråden eftersom det är vanligt:


• att olika personer ansvarar för olika kanaler

• att hemsidan uppdateras mer sällan än sociala medier

• att eventteamet har andra prioriteringar än marknad

• att nya medarbetare kommunicerar på nya sätt

• att budskapsplattformen inte är förankrad och levande i organisationen


Resultatet?

Olika budskap i olika kanaler.

Olika tonaliteter.

Olika berättelser om vilka ni är, vad ni erbjuder och vilket värde ni skapar.

Det i sin tur skapar onödiga kostnader.


Otydlighet kostar

När kunder möts av olika budskap skapas osäkerhet. Osäkerhet leder till förvirring. Förvirring leder till att ni måste: • spendera mer på marknadsföring

• jobba hårdare för varje kund

• kommunicera mer för att nå fram

• reparera missförstånd i säljet

Det är motsatsen till effektiv marknadsföring.

Innebär det då att ni måste låsa fast budskapet? Nej inte alls, tvärtom ska ni givetvis förnya er och följa målgruppens beteende men förändring ska vara medveten, inte slumpmässig. Ert syfte, er position och ert kundlöfte ska vara den stabila kärnan som allt annat vilar på. När kärnan är tydlig och förankrad så är det lika viktigt att vara modig och sticka ut för att nå igenom bruset på ett sätt som känns äkta och igenkännbart.

Exempel på företag som briljerar

Vissa varumärken behöver aldrig presentera sig. Man känner igen dem direkt.Inte för att de säger samma saker utan för att deras kärna alltid känns igen.

Ta IKEA. Oavsett om de visar en enkel vardagsscen eller lanserar en normbrytande kampanj, så hör man samma röst: nära, varm, relevant. De utgår alltid från livet i vardagen, men vågar ändå överraska och fånga samtiden.

Eller Oatly. De är kaxiga, roliga och värderingsdrivna i allt de gör. Förpackningar, annonser, sociala medier. Det låter alltid som Oatly då deras humor och värderingar känns igen, men uttrycket är alltid nytt, modigt och engagerande.

Det är just den balansen som gör att de sticker ut i bruset utan att tappa sin röda tråd: En tydlig kärna. Ett modigt uttryck. Alltid igenkännbart. Alltid relevant.

 

Så blir ni tydliga, relevanta och modiga

Här kommer tre snabba tips som gör er kommunikation både konsekvent och modig:

1. Skriv ner er kärna på en sida

Syfte, huvudbudskap, målgrupp och tonalitet, enkelt och tydligt. Det blir er kompass.

2. Genomför regelbundet en kanalrevision

Gå regelbundet igenom hemsida, sociala kanaler och andra touch points där ni möter era kunder. Identifiera och justera det som är otydligt eller inte känns ”ni”.

3. Skapa en enkel kommunikationschecklista

Allt som publiceras ska svara på: Är det tydligt? Är det vi? Är det modigt eller engagerande?

Summering

  • Ett starkt varumärke byggs av tydlighet i kärnan och mod i uttrycket.

  • Konsekvens och igenkänning gör det lätt att förstå vem ni är och vad ni erbjuder.

  • Modiga kampanjer gör att ni sticker ut, engagerar och blir relevanta.

  • Företag som IKEA och Oatly visar att det är kombinationen av detta som gör dem oslagbara. Deras kreativa uttryck sticker ut men deras kärnbudskap står stadigt.

👉 Ett starkt varumärke kräver konsekvens i kärnan och mod i uttrycket. Bee Bold!

 
 
 

3 kommentarer

Betygsatt till 0 av 5 stjärnor.
Inga omdömen ännu

Lägg till ett betyg
Henrik
för 13 timmar sedan
Betygsatt till 5 av 5 stjärnor.

Tack för intressant läsning

Gilla

magnus
för 17 timmar sedan
Betygsatt till 5 av 5 stjärnor.

tack för bra tips!

Gilla

Gäst
för 3 dagar sedan
Betygsatt till 5 av 5 stjärnor.

Tack för konkreta och genomförbara tips.

Gilla
bottom of page